سوالات متداول در مورد لابیاپلاستی و واژینوپلاستی

لابیاپلاستی (labiaplasty) نوعی عمل جراحی زیبایی است که به وسیله آن، شکل ظاهری لبه داخلی و یا لبه بیرونی واژن را بهبود می بخشند. آمارها نشان می دهد بیشتر خانمهایی که متقاضی عمل لابیاپلاستی هستند، تمایل به کاهش اندازه و یا طول لبه داخلی واژن خود دارند. واژینوپلاستی (vaginoplasty) یکی از جراحی های زیبایی شایع و پر طرفدار بین خانمهاست.

این عمل برای تنگ کردن عضلات کف لگن اطراف ناحیه واژن به کار می رود. واژینوپلاستی علائم شل شدگی واژن را از بین می برد. علل اصلی شل شدن و گشاد شدن واژن عبارتند از: بالا رفتن سن، زایمان های طبیعی متعدد یا کاهش وزن زیاد. در وضعیت شل شدگی واژن، عضلات دیواره واژن، کنترل و قدرت خود را از دست می دهند و درنتیجه قطر داخلی واژن افزایش پیدا می کند. سوالاتی در رابطه با این جراحی ها ذهن بسیاری از خانم ها را درگیرد کرده است که در این بخش این سوالات مطرح می شود تا پاسخ آن را دریافت نمایید.

عمل جراحی لابیاپلاستی چگونه انجام میشود؟

عمل لابیاپلاستی با استفاده از یک بیهوشی عمومی یا یک بیهوشی موضعی با آرامبخش انجام می شود.
این عمل شامل کوتاه کردن یا تغییر شکل لب های واژن می شود. بافت ناخواسته با یک لیزر بریده می شود و لبه های باقی مانده بخیه زده می شود.
تمام عمل حدود یک تا دو ساعت طول می کشد.
برخی از بیماران در همان روز عمل مرخص می شوند.

دوره ریکاوری و استراحت بعد از انجام لابیاپلاستی

عمل جراحی حدود 60 تا 90 دقیقه طول می کشد ، شما می توانید روز بعد جهت معاینه و در صورت داشتن مشکلات و سوالات خاص با پزشک خود ارتباط پیدا کنید . درد و احساس التهاب در افراد مختلف متفاوت است و معمولا بعد از یک هفته بیماران به محل کار خود برمی گردند .
دوره ریکاوری در شخصی با شخص دیگر متفاوت است و دوره ریکاوری کامل حدود 6 تا 8 هفته طول میکشد .
در صورت نیاز به بخیه ، بخیه های ظریف و قابل جذب زده میشود که حداقل اسکار را داشته باشد .
بدین ترتیب معمولا ، اسکار ایجاد نمیشود و یا قابل دید با چشم نیست. زیرا که اسکارها در چین خوردگی های لبیا پنهان میشود.

چگونه جوان سازی واژن می تواند مشکلات من را حل کرده و باعث بهتر کردن سبک زندگی ام میشود ؟؟؟
بعد از زایمان طبیعی بافت واژن شل شده و تونیسیته خود را از دست می دهد و کانال واژن گشاد تر از قبل میشود . هنگام مقاربت جنسی این حالت باعث احساس لذت کمتر در بیمار و همسرش میگردد .
و در برخی موارد با انجام ورزش ماننده ورزش کگل نیز تونیسته واژن به وضع مطلوب و اولیه برنمیگردد .
واژینوپلاستی یک جراحی است که بافت اضافی واژن برداشته میشود و اندازه ورودی واژن کاهش یافته و بافت های اطراف نیز ترمیم میگردد .هدف از جراحی احساس لذت بیشتر هنگام مقاربت جنسی و بالاکشیدن بافتهای اطراف واژن می باشد .
اعتماد به نفس خانم ها و احساس رضایت انها از خود به مراتب بیشتر میگردد .
احساس جنسی بعد از عمل جراحی به مدت کوتاهی بسته به شخص گاهی تا 6 ماه ادامه میابد ، ولی بعد از ان دلیل خون رسانی بیشتر این ناحیه و تحریک اعصاب جدید و برداشته شده بافت اضافی لذت جنسی بیشتر میشود.

آیا بعد از جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی می توان باردار شد؟

در صورتی که شما قصد بارداری دارید بهتر است انجام این جراحی ها را به بعد از بارداری و زایمان موکول کنید .

در صورتی که از شهر دیگری برای انجام این جراحی مراجعه نمایم، چه مدت بعد می توانم به شهر خود باز گردم؟

در اکثر موارد با بکارگیری تکنیک های جدید بعد از انجام جراحی لابیاپلاستی و واژینوپلاستی می توانید به محل زندگی خود بازگرید و در صورت پیش آمدن مشکلی حتما با پزشک خود مشورت نمایید در موارد خاص ممکن است یک روز بعد از انجام این جراحی ها به محل زندگی خود باز گردید.

• آیا قبل از انجام این جراحی نیاز است که آزمایشی صورت گیرد؟

آزمایش خون قبل از انجام جراحی لابیاپلاستی و واژینوپلاستی نیاز است.

• آیا در هنگام جراحی لابیاپلاستی و واژینوپلاستی دردی احساس می شود؟

انجام این جراحی ها با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی صورت می گیرد به همین علت فرد دردی را در حین جراحی احساس نمی کند . بعد از انجام جراحی جهت تسکین درد، رفع التهاب و احساس آرامش داروهایی برای شما تجویز می شود که باید بطور مرتب مصرف نمایید.

خطرات جراحی لابیاپلاستی چیست؟

خطر جراحی بسیار نادر است و کمتر از 1٪ است. عوارض ممکن است شامل عفونت، خونریزی، زخم و آسیب عصبی باشد - خطرات مربوط به حاملگی و زایمان به طور قابل توجهی بالاتر از هر خطری در ارتباط با لابیاپلاستی با جراح با تجربه است.

آیا  بهترین روش انجام واژینوپلاستی و لابیاپلاستی انجام لیزر واژینال است ؟؟

بسته به بیمار استفاده از لیزر و میزان موفقیت ان متفاوت است ، امروزه خیلی از پزشکان با تجربه لیزر سعی می کنند از این  تکنیک جهت جوان سازی واژن استفاده نمایند .
حقیقت آن است که استفاده از لیزر واژینال در طی جراحی باعث میگردد که خون گیری بهتر انجام شده و برش جراحی صاف تر و زیباتر باشد .
اسیب کمتری به بافت زده شود ، برخی از پزشکان اعتقاد دارند عمل جراحی لابیاپلاستی با چاقو بهتر است زیرا بهتر می توانند به ظاهر لبیا حالت دهند ، واقعیت ان است که انجام عمل جراحی واژن با لیزر نیاز به تجربه و مهارت کافی جراح دارد تا بتواند شکل لبیا را به فرم دلخواه در بیاورد .
واژینوپلاستی نیز میتواند با لیزر انجام شود . و روش کاملا قابل قبولی است و بسته به میزان گشادی واژن انتخاب تکنیک با لیزر و جراحی توسط پزشک صورت می گیرد تا بهترین نتیجه ممکن را داشته باشد .

بهترین روش انجام واژینوپلاستی و لابیاپلاستی

چه کسی را به عنوان جراح خود انتخاب نمایند ؟؟؟
هر شخصی بسته به نظر خود و مشاوره ای که با پزشک می نماید ، می تواند جراح خود را انتخاب نماید ، مطمنا پزشک مورد اعتماد شما باید مسولیت و مراقبت بعد از جراحی اعم از اورژانس یا غیر اورژانس را بر عهده بگیرد و شما بتوانید به راحتی با او دسترسی داشته باشید .

چه ازمایشهایی قبل از عمل جراحی لابیاپلاستی مورد نیاز است ؟

تمام بیماران کاندید عمل نیاز به انجام ازمایش خون جهت بررسی انعقادی ، کم خونی ، تست بارداری دارد .

آیا عمل لابیاپلاستی (لابیوپلاستی) درد دارد ؟؟؟

در حین جراحی با بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی شما احساس درد نخواهید داشت .
بسته به تحمل بیمار ، کاندید بی حسی موضعی و یا بی حسی شدیدتر میگردد .
بعد از جراحی شما باید داروهای لازم را جهت تسکین درد و احساس ارامش و رفع التهاب مصرف نمایید .

چقدر بعد از جراحی  می توان به محل کار خود برگردم ؟

بستگی به نوع عمل جراحی دارد . ولی اکثر بیمارن سه تا 7 روز بعد از عمل به محل کار خود بروند .
اگر عوارضی وجود داشته باشد . پزشک به شما اطلاع خواهد داد .

شکایت های شایع جهت جراحی لابیاپلاستی :
1- درد
2- مقاربت دردناک
3-احساس ناراحتی حین فعالیت روزانه
4- درد و ناراحتی حین لباس پوشیدن
5- احساس درد حین ورزش
6- نامتقارن بودن لب های کوچک
7- درد و ناراحتی حین پوشیدن لباس های تنگ
به طور کلی نامتقارن بودن لب ها کاملا طبیعی است مگر انکه بیمار دچار ناراحتی ، درد ، یا نگرانی در مورد ظاهر آن شده باشد .
برخی از بیماران مایل به آن هستند کلاهک روی کلیتوریس شان کوچک تر شوند .

آیا عمل لابیاپلاستی (لابیوپلاستی) درد دارد.

• پس از جراحی چه زمانی می توان رابطه جنسی داشته باشم؟

هفته بعد از جراحی باید از نزدیکی جنسی خودداری کنید.

• آیا بعد از لابیاپلاستی زخم دارم؟

هر برش بر روی بدن باعث ایجاد زخم می شود. هدف جراحی این است که ظاهر طبیعی داشته باشید که OB / GYN شما حتی متوجه نمی شود که جراحی دارید.

• آیا لابیاپلاستی بر رضایت جنسی من تاثیر می گذارد؟

برای بعضی از زنان، افزایش اعتماد به نفس و کاهش بافت های عضلانی در واقع می تواند تجربه و احساس جنسی را بهبود بخشد. توانایی بیمار برای رسیدن به تحریک و ارگاسم نباید کاهش یابد، زیرا دکتر مراقبت های ویژه ای را برای مراقبت از کلیتوری که در طول عمل جراحی برای محافظت از این اندام بسیار حساس در تمام اوقات انجام می دهد، می گیرد.

• چه مدت طول خواهد کشید تا نتایج نهایی را ببینم؟

نتایج مطلوب نهایی به طور معمول 4-6 ماه پس از جراحی مشخص می شوند. با قرار ملاقات 6 هفته ای، بیخیه ها کشیده می شود و باعث کبودی و تورم می شود.

• آیا ممکن است پوست تیره در ناحیه واژن روشن شود؟

پوست تیره تر، نسبت به تغییرات هورمونی یا عوامل ژنتیکی، معمولا به صورت جراحی، با کرم تجویز شده و یا کرم های شیمیایی بهبود می یابد. در طول مشاوره، دکتر گزینه های شخصی را روشن می کند.

• اگر پس از عمل لابیاپلاستی مشکلی داشته باشید، چه کاری باید انجام دهید؟

جراحی زیبایی گاهی اوقات می تواند اشتباه شود و نتایج قابل انتظار را نداشته باشد.اگر لابیاپلاستی انجام دهید و عوارضی داشته باشد و یا از نتایج ناراضی باشید، باید موضوع را با جراح در میان بگذارید.

• چه کسی نباید عمل زیبایی واژن را انجام دهند؟

لابیاپلاستی نباید در دختران زیر 18 سال انجام شود زیرا پوست اطراف دهانه واژن آنها تا دوران بلوغ رشد می کند.