علل خارش واژن | راه های درمان خارش واژن

خارش یا تحریک در هر جای بدن می تواند باعث ناراحتی شود. اما وقتی در ناحیه‌ای به اندازه مهبل (واژن) و روده (لوزه ، کلیتوریس و باز شدن واژن) رخ دهد ، به خصوص ناراحت کننده خواهد بود. بیشتر خارش و سوزش دستگاه تناسلی یک نگرانی اساسی نیست. اما از آنجا که آنها می توانند علائم عفونت باشند ، همیشه خوب است که با پزشک  خود تماس بگیرید. خارش واژن میتواند بنا بر دلایل مختلفی از جمله عفونت ، تغیرات هورمونی و یائسگی ایجاد شود و معمولا جای نگرانی نیست و بزودی خوب میشود اما اگر خارش واژن طولانی بوده یا فرد را به شدت آزار دهد بهتر است برای ویزیت به پزشک مراجعه کند . احتمالا هر کسی قبلا خارش واژن را تجربه کرده باشد اگر این خارش ها همراه با ترشحات غیر طبیعی واژن باشد ممکن است مشکل ساز شود

دلایل خارش واژن

واژن یک بافت نرم است و به گونه‌ ای طراحی شده که خود را تمیز و سالم نگه دارد ، در یک واژن سالم تعادل بین باکتری‌ های خوب و بد برقرار است ، در نظر داشته باشید که وجود هر دو نمونه این باکتری‌ ها برای سلامت واژن ضروری است .
مخاط واژن، موکوس سفید و روشنی تولید می‌ کند که بوی خاصی ندارد. میزان مایع مخاطی به سطح هورمون‌ ها و چرخه قاعدگی بستگی دارد ، خارش ناگهانی واژن عارضه شایعی بین زنان است ، اما اگر پایدار باشد ممکن است نشان از بیماری جدی‌ تری داشته باشد، مانند:

۱- خارش واژن به علت حساسیت

اگر به تازگی از محصولات زیر استفاده کرده و دچار عوارضی مانند خارش، التهاب و قرمزی پوست شده‌اید، ممکن است نشان از واکنش آلرژیک به یک ماده تحریک کننده در این محصولات باشد که اصطلاحاً به این حالت درماتیت می‌گویند.

• روان کننده واژن
  • تنگ کننده واژن
  • کاندوم لاتکس
  • دیافراگم لاتکس
  • پودر لباس شویی
  • کاغذ توالت
  • شامپو و صابون
  • نرم کننده پارچه
  • تامپون و پدهای بهداشتی

اصطکاک طولانی مدت ناشی از انجام فعالیت‌ هایی مانند دوچرخه‌ سواری، پوشیدن لباس‌ های زیر تنگ و اسب‌ سواری ممکن است باعث ایجاد درماتیت و خارش واژن شود ، شاید پیدا کردن دلیل خارش کار سختی باشد اما در این میان، تا پیدا کردن علت می‌ توانید برای کاهش خارش، از ترکیب چند قاشق غذاخوری جوش شیرین با آب گرم در موضع به مدت ۱۵ دقیقه در روز استفاده کنید.

در موارد شدید تر درماتیت شاید نیاز به درمان با استفاده از یک کرم استروئیدی باشد.

۲- خارش واژن به علت واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال یک عفونت واژنی است که به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌ های بد واژن و استفاده از دوش واژینال بوجود می‌ آید. علایم آن شامل :

علائم خارش واژن به علت باکتریال

• ترشحات سفید، خاکستری یا سبز از واژن
  • بوی بد واژن شبیه به بوی ماهی
  • سوزش در هنگام ادرار
  • این باکتری با آنتی بیوتیک‌ های خوراکی یا ژل آنتی بیوتیک واژینال درمان می‌ شود ، عدم درمان واژینو باکتریال منجر به زایمان زودرس ، عفونت‌ های بعد از جراحی و التهابات لگنی خواهد شد .

علائم خارش واژن به علت باکتریال

3- لایکن اسکلروسس و خارش واژن

اگر خارش واژن همراه با بروز لکه‌ های سفیدی در ناحیه تناسلی باشد ، ممکن است به بیماری نادری با نام لایکن اسکلروسس مبتلا شده باشید . علت این بیماری نامشخص است ، درمان اولیه این بیماری استفاده از استروئید هاست ، در صورتی بیماری به این درمان پاسخی ندهد استفاده از دارو های ایمن سازی بدن تجویز می‌ شود ، عدم درمان این بیماری منجر به عفونت رحم ، زخم، سوزش دردناک و سرطان دهانه رحم می‌ شود.

۴-عفونت قارچی و خارش واژن:

عفونتهای قارچی نیز می تواند از عواملی که  سبب سوزش و خارش واژن می شود باشد. از انواع بسیار بارز عفونت های قارچی کاندیدیاز نامیده می‌شود و بسیار متداول می باشد. کاندیدیاز علاوه بر سوزش و خارش واژن علامت هایی مثل ترشحات غلیظ و سفید رنگ کشک مانند و تورم لب‌های واژن را به همراه دارد.
این دسته از عفونت ها ممکن است از طریق رابطه‌ جنسی سرایت کنند اما کسانی که رابطه‌ جنسی ندارند نیز ممکن است دچار عفونت های قارچی شوند.

یائسگی یکی از دلایل خارش واژن است!

کاهش تولید هورمون استروژن در سال‌های آخر باروری زنان (یائسگی)، ممکن است باعث نازک‌شدن و خشک‌شدن دیواره‌های واژن شود. این اتفاق موجب از مهمترین دلایل خارش واژن است. این نازکی و خشکی دیواره‌های واژن در برخی از زنان شیرده نیز بروز می‌کند.

۵- خارش واژن به علت تریکوموناسیس:

تریکوموناس یک انگل تک‌سلولی است که می‌تواند سبب خارش واژن و در غده پروستات مردها نیز زندگی کند .
این انگل در خانم ها باعث بروز ترشحات کف ‌مانند زرد-سبز رنگ و همچنین خارش واژن می شود.
این انگل با داروهای بدون نسخه درمان نمی شود و نیاز است به مراجعه به پزشک دارد.

۶- خارش واژن به علت تغییرات هورمونی

با افزایش سن، سطح استروژن در بدن پایین می‌ آید، شیردهی نیز همین تاثیر را بر بدن مادران شیرده دارد ، کاهش استروژن موجب خشکی واژن ، تحریک و خارش آن می‌ شود. پس از توقف شیردهی سطح استروژن بدن به حالت عادی خود بر می‌ گردد .
۷- شپش باعث خارش واژن میشود
این موجودات کوچک موذی که باعث خارش شدید در ناحیه واژن می‌ شوند معمولا به مو های ناحیه تناسلی می‌ چسبند ،شپش ناحیه تناسلی را می‌ توان به راحتی با یک لوسیون ضد شپش از بین برد ,موارد شدیدتر نیاز به تجویز دارو های موضعی خواهند داشت .

بوی بد واژن

موقع عفونت قارچی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی نامطبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.

نکته:

ترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.

درمان های پزشکی مدرن در مورد رفع خارش واژن

قبل از هر مسئله باید درباره این مورد با پزشک متخصص خود مشورت نمایید ، در صورت وجود عفونت های واژن ، پزشک آنتی بیوتیک مورد نظر خود را تجویز می نماید ، برخی پزشکان از پماد کلوتریمازول برای رفع خارش ناحیه تناسلی استفاده می کنند ، اما فراموش نکنید که بدون نسخه برای خود تان نسخه نپیچید .

درمان های خانگی توصیه شده برای از بین بردن خارش واژن‌ :

برخی از این روش های درمان که در بعضی مقالات یافت می شود منبع علمی ندارد ،لذا ویکی سرا ملاک توضیحات و مطالب خود را فقط منابع معتبر علمی قرار میدهد که عبارتند از :

درمان خارش واژن با روغن سیر

۴ الی ۵ قطره روغن سیر را به ناحیه ای که التهاب دارد یا دارای خارش است به مدت ۸ دقیقه  قرار دهید این عمل را روزی ۱ بار انجام دهید ، گفتنی است سیر خاصیت آنتی باکتریال بسیار قوی دارد .

درمان های خانگی توصیه شده برای از بین بردن خارش واژن‌

درمان خارش بوسیله سرکه سیب

شما می توانید برای اینکه بطور کامل رفع خارش و سوزش واژن را شاهد باشید از سرکه سیب استفاده کنید ، میزان ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را با ۱ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و سپس ۱ لیوان را از آب گرم پر نمایید و هم بزنید ، روزانه ۱ بار ترجیحا پس از دفع ادرار با یک سرنگ از این محلول به مناطقی از پوست که دارای خارش هستند بزنید .

از بین بردن خارش واژن با استفاده از روغن درخت چای :

یکی دیگر از روغن هایی که علاوه بر درمان جوش و آکنه همچنین از بین بردن عفونت می توان برای از بین بردن خارش واژن استفاده نمود روغن درخت چای می باشد ، روش استفاده از این روغن نیز مشابه روغن سیر میباشد .

درمان  سریع خارش واژن با نمک و  آب :

شما می توانید برای درمان سریع از آب نمک در طول روز استفاده نمایید ، بدین صورت که به میزان ۱ قاشق چای خوری نمک را در آب داغ حل کنید و صبر کنید تا ولرم شود  ، سپس با سرنگ به آرامی به محل هایی که خارش دارند بزنید ، این عمل را هر روز به میزان ۱ بار تکرار کنید .

استفاده از آلوئه ورا در رفع سوزش واژن :

به جهت دارا بودن آمينو اسید ها و ویتامین C فراوان ، همچنین سرشار بودن از مواد معدنی ، آلوئه ورا می تواند مناطقی که بر اثر عفونت و یا آلودگی دچار سوزش و خارش شده اند را بهبود و درمان نماید ، بدین جهت یک تکه آلوئه ورا کوچک را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید یخ بزند ،سپس آنرا برداشته و به آرامی به مدت ۵ دقیقه بر روی موضع قرار می دهید .

استفاده از روغن رزماری
یکی از مهم ترین روش های درمان که می تواند باکتری های موجود در واژن را برطرف ساخته و خارش واژن را درمان می کند ، روغن رزماری است ، این روغن دارای خواص ضد باکتری بوده و درمانگر فوق العاده بیماری های زنانه می باشد ، از این روغن کافیست در هفته به مدت سه روز استفاده نماید تا اثرات مطلوب آن را نیز خود به چشم مشاهده نماید .

درمان بوسیله گل بابونه ، عسل و برگ ریحان :
از دیگر محصولات طبیعی که شما می توانید با استفاده از آن در خانه به خارش واژن پایان دهید این ۳ محصول طبیعی هستند .
عسل : اینکه می گویند عسل درمان هر دردی است ( البته بجز دیابت ) شاید زیاده گویی نباشد زیرا در مقالات آمده است که عسل می تواند یک عامل ویژه از بین برنده خارش واژن باشد.
گل بابونه : همانطور که در مقاله درمان عفونت واژن گفته شد گل بابونه می تواند نقش بسیار موثری در از بین بردن عفونت و خارش ایجاد کند .
روش مصرف گل بابونه بدین صورت است :
۱- ابتدا ۳ قاشق چای خوری گل بابونه را دم کنید .
۲-پس از ۱۰ دقیقه محلول را صاف کنید .
۳- بگذارید مایع دمایش کم و کمتر شود ، تا جایی که با دمای بدن برابری کند .
۴- می توانید پس از سرد شدن ( بخوانید داغ نبودن ) آنرا به وسیله یک سرنگِ بدون سوزن به داخل ناحیه واژینال تزریق کنید
برگ ریحان : برگ ریحان نیز می تواند یک عامل کاملا مفید جهت از بین بردن خارش واژن شود .

در اغلب اوقات بروز این عارضه جای نگرانی ندارد؛ ولی در صورتی که این عارضه شدید بوده یا احساس کردید که زندگی روزمره‌ی شما را به کلی به هم ریخته است حتما به پزشک خود مراجعه نمائید. پزشک شما می‌تواند با معاینه و انجام آزمایش، علت دقیق بروز این بیماری را تشخیص داده و روش درمانی مناسب را تجویز نماید.

برای سالم نگه داشتن واژن و ناحیه تناسلی و جلوگیری از خارش واژن

• از دوش واژینال استفاده نکنید
  • شستشوی ناحیه تناسلی حداقل یکبار در روز با آب و صابون یا آب به تنهایی
  • استفاده نکردن از محصولات مراقبتی و بهداشتی معطر در این ناحیه
  • استفاده نکردن از دئودورانت و عطر های مخصوص این ناحیه
  • استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی
  • خشک کردن این ناحیه پس از حمام
  • مراجعه منظم به پزشک زنان

خارش واژن را به سختی می‌ توان نادیده گرفت ، اما مراقب بافت نرم و حساس واژن باشید زیرا ممکن است دچار زخم و عفونت شوید ، اگر خارش واژینال به درمان‌ های خانگی پاسخی نداد و برای مدتی ادامه داشت حتما برای تشخیص عفونت به پزشک یا متخصص بیماری‌ های پوستی مراجعه کنید .

راه حل فوری برای تسکین خارش و سوزش حاد

• کمپرس آب سرد
  • استفاده از وازلین
  • استفاده از پماد لیدو کائین

1- کمپرس آب سرد شده در یخچال(آب شیر را دریخچال سرد کنید و نه در فریزر)
2-  10 تا 15 دقیقه کمپرس آب سرد حداکثر 2 بار در روز
3-  سپس ناحیه را به آرامی خشک کرده و از وازلین خالص استفاده کنید (بدون عطر و مواد نگهدارنده)
4-  اگر خارش و سوزش به قدری شدید است که مانع ادرار کردن و یا مقاربت می گردد می توانید به طور موقت از پماد لیدو کائین استفاده کنید( نه ژل لیدوکائین و نه کرم لیدو کائین )

نکته نهایی در مورد خارش واژن

خارش واژن می تواند ناشی از علل متفاوتی باشد؛ از تغییرات هورمونی سیکل قاعدگی و بارداری گرفته تا عفونت و حتی سرطان. اما شایع ترین علل آن شامل آلرژی، عفونت و یائسگی است. اغلب مواقع خارش واژن خود به خود بهبود می یابد و برای بهبودی آن نیازمند مداخله نیستیم. در صورتی که خارش آزار دهنده باشد و از بین نرود، بهتر است برای درمان مشاوره با پزشک صورت گیرد تا علت زمینه ای این مشکل پیدا شود. پماد هیدروکورتیزون در کنار روش های درمانی خانگی که در بالا به آن ها اشاره شد، می تواند در کنترل و برطرف شدن علائم کمک کننده باشد. استفاده طولانی مدت از هیدروکورتیزون توصیه نمی شود. در صورتی که علائم رو بهبودی نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

نکته نهایی در مورد خارش واژن